Zastihla vás búrka? Tieto chyby za volantom nerobte
Jazda v búrke či v zaplavenom teréne vyžaduje dodržanie pravidiel, inak je nebezpečná nielen pre vodiča, ale aj ostatných účastníkov cestnej premávky. A škody nemusí uhradiť ani poisťovňa.
Tlačová správa Business Lease
Výdatné letné búrky, navyše s krúpami, vedia poriadne skomplikovať jazdu autom. Vodiči sa často v snahe o čo najmenšie škody rozhodnú búrkou buď doslova preletieť, alebo sa schovať pod najbližší most.
V oboch prípadoch však riskujú nielen materiálne škody, ale najmä fatálne následky takejto jazdy. Čomu sa vyhnúť a ako správne postupovať? Tu sú rady odborníka.
Chyba č. 1: Cez vodu sa rýchlo prebrodím
Ani rýchlo, ani pomaly. Jazda autom v zaplavenom teréne - či už v tuneloch, podjazdoch, ale aj pri vyliatí rieky z koryta na cestu, je pre vozidlo nebezpečná. Dokonca ani žiadna poisťovňa vám takúto avantúru nepokryje, a to ani z havarijného poistenia.
„Mnohí vodiči neodhadnú situáciu, a aj keď už zistia, že voda siaha po výšku podvozku, snažia sa pomaly prebrodiť terén. Tým však hrozí nasatie vody do spaľovacieho priestoru motora," upozorňuje Vladimír Guštafik, Head of Operations Services Business Lease Slovakia.
Spoločnosť je poskytovateľom komplexnej mobility vrátane operatívneho lízingu pre právnické aj fyzické osoby. Pri takejto jazde si na aute môžete spôsobiť skutočne rozsiahle škody. V prípade poistnej udalosti poisťovňu zaujíma, kde a kedy k poškodeniu došlo. Ak ste išli vedome do rizika a vošli vozidlom do zaplavenej časti vozovky, tak aj napriek havarijnému poisteniu by mohla poisťovňa krátiť až odmietnuť poistné plnenie.
Čo teda robiť? „Pokiaľ v takýchto prípadoch nie je možné z miesta zatopenia vozovky s vozidlom bezpečne odísť či vycúvať, je nutné okamžite zastaviť vozidlo a vypnúť motor, čím sa škody na vozidle minimalizujú," podotýka Vladimír Guštafik.
Chyba č. 2: Mám silné vozidlo, dážď na vozovke ustojím
Hoci môžete mať vozidlo akokoľvek výkonné, dokonca aj dobré brzdy, jazda v plnej rýchlosti môže mať na naplavenej ceste z prívalového dažďa pre vás, ako aj ostatných účastníkov cestnej premávky fatálne následky.
„V prípade, že vodič vbehne v plnej rýchlosti do takejto naplavenej vody, vozidlo sa môže stať neovládateľné. Aquaplaning hrozí už pri rýchlostiach od 80 km/h a môže prísť náhle, bez predošlého varovania," upozorňuje Vladimír Guštafik. Hoci vám škody dokáže zmierniť havarijné poistenie, poisťovňa môže poistné plnenie aj krátiť, prípadne odmietnuť, ak k tomu prispel zlý technický stav vášho vozidla, najmä zjazdené pneumatiky.
Čo teda robiť? Najlepšie je vyhnúť sa aquaplaningu tým, že idete mimo vyjazdených koľají, v ktorých stojí voda. „Ideálne je prejsť jednou stranou vozidla po nezaliatej časti vozovky. Ak už však hrozí, že sa aquaplaningu nevyhnete, je potrebné ubrať plyn, prípadne stlačiť spojku. Prudkému brzdeniu či manévrom sa podľa možností vyhnite, keďže vozidlo v tom čase už nemusí mať na niektorom kolese alebo kolesách kontakt s vozovkou a vozidlo sa stane neovládateľným, " radí Vladimír Guštafik.
Chyba č. 3: V silnej búrke sa treba ponáhľať
Nesnažte sa jazdu v silnej búrke zvládnuť tým, že zrýchlite, aby ste boli čím skôr v cieli. "Prudký dážď zhoršuje nielen stav vozovky a ovládateľnosť vozidla, no znižuje aj viditeľnosť. A to nielen oproti idúcich vozidiel, ale aj tých pred vami či za vami, čím sa znižuje čas na vhodnú reakciu v prípade náhlej udalosti na ceste. Preto pri vyššej rýchlosti výrazne rastie riziko zrážky," upozorňuje Vladimír Guštafik.
Okrem toho, ak je intenzita krupobitia vysoká, na ceste môžu zostať aj nánosy ľadových kúskov, čo pri väčšej rýchlosti môže v prípade letných pneumatík spôsobiť šmyk s nedozernými následkami.
Čo teda robiť? V prvom rade je potrebné prispôsobiť rýchlosť stavu vozovky a prepnúť svetlá z denného svietenia na stretávacie svetlá, aby vás videli aj ostatní. „V prípade, ak je intenzita krupobitia skutočne vysoká, znížte rýchlosť na minimum, zapnite svetlá výstražného znamenia a podľa možnosti zaparkujte vozidlo na najbližšom bezpečnom mieste," radí Vladimír Guštafik.
Chyba č. 4: Pri krupobití zastanem pod najbližším mostom
„Určite nezastavujte ani pod mostom, ani priamo v jazdnom pruhu. Idúce autá za vami by nemuseli zareagovať včas, čím by mohla vzniknúť omnoho vyššia škoda," upozorňuje Vladimír Guštafik. Poškodenie čelného skla ľadovcom je poistnou udalosťou, za ktorú väčšina poisťovní poskytuje poistné plnenie z havarijného poistenia so štandardne dohodnutou spoluúčasťou. Ak ju chcete znížiť na nulu, možnosťou je pripoistenie čelného skla.
V prípade takejto poistnej udalosti poisťovňu zaujíma, kde a kedy k poškodeniu došlo a poisťovňa si preveruje, či v sa v danej lokalite a v danom čase takýto typ počasia vyskytol. Preto je potrebné uviesť pri nahlasovaní poistnej udalosti presné a pravdivé údaje. V opačnom prípade sa môže stať, že aj napriek havarijnému poisteniu by mohla poisťovňa krátiť až odmietnuť poistné plnenie.
Čo teda robiť? Pri krupobití znížte rýchlosť na minimum, zapnite svetlá výstražného znamenia a podľa možnosti zaparkujte vozidlo na najbližšom odpočívadle alebo podzemnom parkovisku.
Chyba č. 5: S vetrom opreteky
V búrke a silnom vetre sa skutočne ponáhľať neoplatí. Ak aj nepadajú krúpy, ktoré by vám mohli rozbiť čelné sklo, rovnaké, aj fatálne škody hrozia počas jazdy v prípade dopadu odtrhnutých častí konárov zo stromov, uvoľnených predmetov zo striech, balkónov, ale aj z idúceho auta pred vami, či oproti vám. Škody na vozidle počas takejto živelnej udalosti vie zmierniť havarijné poistenie, samozrejme, opäť ku kráteniu poistného plnia môže dôjsť, ak ste išli vedome do rizika či neprispôsobili ste jazdu podmienkam.
Poistnú udalosť treba vždy riadne zdokumentovať, písomne aj fotograficky. Ak dôjde len k hmotnej škode, teda nedošlo k poraneniu či usmrteniu niektorého z účastníkov poistnej udalosti, tak bez ohľadu na jej výšku pôjde o škodovú udalosť bez povinnosti volať políciu. Netreba určite tiež zdôrazňovať, že silný bočný vietor alebo náhle zmeny smeru vetra vedia s vozidlom poriadne zakývať a to najmä pri vyššej rýchlosti, čím ľahko môžete stratiť kontrolu nad jeho ovládaním a spôsobiť veľkú nehodu.
Čo teda robiť? V prípade silného vetra alebo počas búrky rovnako maximálne znížte rýchlosť a ak je to nevyhnutné, čo najskôr zastavte na bezpečnom mieste.